Endodoncja

Jest to część stomatologii, która zajmuje się leczeniem kanałowym zębów.

Jest to część stomatologii, która zajmuje się leczeniem kanałowym zębów. Stosując tego typu leczenie, można ocalić ząb, który jest w złym stanie i sprawić by funkcjonował on jeszcze przez wiele lat.

Kiedy leczenie kanałowe jest niezbędne?

Wtedy, gdy bakterie powodujące ubytek próchnicowy dostaną się w głąb zęba – do jego miazgi, warto zastosować tego typu leczenie. Miazga to tkanka wypełniająca kanały oraz komorę zęba, która jest mocno unaczyniona i unerwiona. Dzięki niej dostarczane są tlen wraz ze składnikami odżywczymi do zęba. Bakterie próchnicowe mogą powodować jej zakażenie i powstanie stanu zapalnego. Wtedy trzeba taką tkankę usunąć i oczyścić przyległe kanały. Potem ząb wypełniany jest wysokiej jakości materiałami, a jego korona zostaje odbudowana.

Objawy uszkodzenia miazgi zęba:

• tępy lub ostry ból
  • bolesność tkanek otaczających ząb
  • długotrwała nadwrażliwość na ciepło oraz zimno
  • nasilający się ból zęba przy dotyku

Za pomocą specjalnego mikroskopu, leczenie kanałowe wykonywane jest z najwyższą precyzją. Dzięki temu można nie tylko dokładnie oczyścić i wypełnić kanały, ale również zainterweniować wtedy, gdy korzeń zostanie uszkodzony.

Czy każdy ząb może być leczony kanałowo?

W większości przypadków każdy ząb może być poddany tego typu leczeniu. Jednakże jeżeli z jakiegoś powodu nie ma dostępu do kanałów,  występuje zanik kości wokół korzenia czy też są obecne pęknięcia korzenia, wtedy taki ząb należy usunąć.

stomatologiasos kornik gabinet

Jak przygotować się do zabiegu leczenia kanałowego?

Leczenie endodontyczne w zależności od m.in. liczby kanałów, a także indywidualnego stanu jamy ustanej danego pacjenta może standardowo trwać od około 1 godziny do 3 godzin, przy czym czas ten może niekiedy się skrócić lub wydłużyć. Endodoncję zęba najczęściej można wykonać już na jednej wizycie.

Jakie są etapy leczenia endodontycznego?

Endodoncja składa się z 4 etapów. Przed przystąpieniem do zabiegu konieczne jest wykonanie zdjęcie RTG, które pozwoli lekarzowi na rozpoznanie zmian, liczby kanałów w tym ich położenia oraz zapoznania się z innymi informacjami niezbędnymi do podjęcia się leczenia endodontycznego.

1. Pierwszym etapem jest odnalezienie wszystkich kanałów danego zęba.
  2. Następnie oczyszcza się je – usuwana miazgę oraz nagromadzone bakterie. Kanałom nadaje się odpowiedni kształt przy wykorzystaniu dedykowanych ku temu narzędzi.
  3. Kolejnym krokiem jest zdezynfekowanie kanałów, przy wykorzystaniu różnego rodzaju płynów płuczących.
  4. Ostatnim etapem jest szczelne wypełnienie kanałów przy pomocy uszczelniacza oraz gutaperki, a także odbudowa korony zęba.

Po przeprowadzonym leczeniu endodontycznym wykonuje się kolejne zdjęcie RTG w celu sprawdzenia m.in. szczelności wypełnienie kanałów. Zęby po endodoncji są martwe, co sprawia, że mogą być bardziej podatne na uszkodzenia, dlatego też ząb może być wzmocniony wkładami koronowo-korzeniowymi, które mają za zadanie wzmocnić jego strukturę.

Zalecenia po leczeniu kanałowym zęba

Po wizycie należy odczekać do momentu ustąpienie podanego znieczulenie ze spożywaniem posiłków. Szczegółowe zalecenia są indywidualne dla danego pacjenta i przedstawiane po zakończeniu leczenie endodontycznego przez stomatologa wykonującego zabieg. W przypadku części osób może pojawić się tzw. ból pozabiegowy, który po pewnym czasie (od kilku godzin do kilku dni) powinien minąć, jeśli tak się nie stanie należy zgłosić się do lekarza.

W naszym gabinecie pracują lekarze, którzy przeprowadzają leczenie endodoncyjne pod mikroskopem. Zachęcamy do kontaktu!