Ortodoncja

Ortodoncja zajmuje się leczeniem wad zgryzu.

Ortodoncja zajmuje się leczeniem wad zgryzu. Taki zaś może stanowić nie tylko problem natury estetycznej, ale również może prowadzić do przedwczesnej utraty zębów. Zły zgryz to ryzyko wystąpienia bólów głowy, szumów w uszach, a także zaburzeń równowagi. Na szczęście dzięki ortodoncji można pozbyć się tego rodzaju problemów. Prostując uzębienie, chronimy je przed nadmiernym kamieniem i innymi chorobami. Stłoczenie zębów to również ryzyko paradontozy. Jej objawy zaczynają się od zapalenia dziąseł, potem zaś bakterie atakują kość, a następnie przyzębie. Może to prowadzić do zaniku kości i utraty zębów.

Nieprawidłowy zgryz stanowi obciążenie dla całego układu mięśniowego twarzy i szyi, jak również stawu szczękowo – skroniowego. Stąd też problemy z bólami głowy, zaburzeniami układu słuchu i równowagi.

Kiedy należy udać się do ortodonty?

Wizyta jest wskazana, jeśli wystąpią następujące objawy:

• ścieranie się zębów,
  • nadmierne odkładanie się kamienia nazębnego,
  • wady wymowy,
  • oddychanie ustami,
  • dysfunkcja języka.

Pamiętajmy, że wiek nie jest przeciwwskazaniem do leczenia wad zgryzu.

Rodzaje aparatów ortodontycznych

• Aparaty ruchome są to aparaty, które można na jakiś czas wyjmować (podczas mycia zębów lub jedzenia), Dzielą się na mechaniczne (płyty aktywne), mechaniczno-czynnościowe (modyfikacje aktywatorów) lub czynnościowe (aktywatory). Najczęściej stosuje się je u dzieci.
  • Aparaty stałe – są to aparaty ortodontyczne, które mocuje się na zębach na określony czas. Używa się do tego specjalnych zamków, do których z kolei przymocowuje się oddziałujące na zęby łuki ortodontyczne. Aparaty stałe tradycyjne metalowe z ligaturą lub samoligaturujące.

Leczenie nakładkami

Leczenie nakładkami to rozwiązanie w zakresie ortodoncji estetycznej, które pozwoli na uzyskanie idealnego uzębieni. Terapia przy zastosowaniu nakładek, które nie są widoczne, nie wymaga używania stałego aparatu z metalowymi elementami.Leczenie opiera się na noszeniu specjalnie zaprojektowanych nakładek, które milimetr po milimetrze prostują zęby i przywracają im właściwą pozycję. Nakładki, czyli tzw. alignery są przygotowywane indywidualnie, pod konkretny zgryz pacjenta na podstawie komputerowej wizualizacji jego uzębienia. W naszym gabinecie wykonujemy skan cyfrowy , który jest alternatywą dla tradycyjnych wycisków.
orto